tirsdag 18. oktober 2011

Din yndlingsby?

Vi har sikkert høyst ulike grunner for å velge ferieby.  Noen har shopping som hovedmål. Andre velger by med et rikt kulturliv. Kanskje er det byens historie og arkitektur som fenger. Noen tenker fart og fest og moro. Andre igjen tenker billig spa og velvære. Mange reiser med barn, og velger by ut fra det.
Jeg er nysgjerrig på hvilken europeisk by som er DIN yndligsby! En by du kanskje reiser tilbake til gang på gang. En by du aldri har besøkt, men hørt så mye fint om at den står øverst på ønskelista di. I meningsmålingen i sidebaren til høyre kan du stemme på yndlingsbyen din, skriv gjerne en kommentar i innlegget her og utdyp hvorfor. Det samme kan du gjøre hvis du ikke finner byen din på "stemmeseddelen".

Og det kommer innlegg om Praha etter hvert :-)

11 kommentarer:

Kjerstin sa...

Måtte hoppe videre fra scrappebloggen din inn her, Kari :)
Har reist veldig lite, men var på nippen til å komme oss på en liten kjærestetur jeg og min mann nå i november, men barnevakt-problemer stoppa den langhelga...
Drømmen er hvert fall spa-hotell i Tallinn. Hørt mye positivt om Tallinn, og synes det høres gøy ut å kunne ta ferja over til Helsinki en tur også.

I steden for aleinetur til Tallinn tar vi med oss unga på flytur til en vennefamilie av oss laaangt der opp i Namsos - så en ny by og fly blir det nå på oss uansett :)

Klem Kjerstin c",)

Kari sa...

Koselig at du tok deg en tur inn hit, Kjerstin!
Håper at det ordner seg med barnepass ved en senere anledning, for Tallinn er en fin by som helt sikkert passer til en liten kjærestetur :-) Jeg var der i sommer med mine to døtre og to barnebarn, og har absolutt tenkt å ta med mannen min en tur dit en gang!
Lykke til med Namsosturen, blir helt sikkert topp det også!

Klem, Kari

Bente Årstad sa...

Så koselig med en byferie blogg:) Her er jeg sikker på at vi kan hente mye inspirasjon om storbyer etterhvert og det gleder jeg meg til. Ellers synes jeg veldig om Praha, men kan godt tenke meg en tur til Tallinn. Hadde nettopp en langhelg med barn, svigerbarn og barnebarn i London. Det var og en flott by:)

Klem Bente:)

Kari sa...

Hei Bente! - så koselig at du også har tatt turen innom her, og lagt deg til som følger :-) Jeg synes også veldig godt om Praha, dit vil jeg igjen! London er den byen vi har vært i flest ganger - blir aldri lei London.

Klem, Kari

Kristin Langnes sa...

Så super blogg dette var! Jeg er glad i å reise og skriver en del reisebrev selv.

Favorittby er vanskelig. Roma står nok øverst på min liste, siden det er en fantastisk sjarmerende by med enormt mye hitorie. Tallinn en god nr 2 tror jeg. Har vært der 5 (eller er det 6) ganger nå, og den har masse sjarm!

Kari sa...

Så koselig at du avlegger et besøk, Kristin, jeg har fått med med at du er glad i å reise og reiser mye :-) Og så koselig at du liker bloggen. Roma er super, tror man må dit flere ganger for å få med seg alt. Vi var der i vinterferien for to og et halvt år siden. Blåste litt kaldt, men fordelen ved å være der den årstiden var at det var korte køer ved de store severdighetene. Tidlig vår tror jeg må være en ideell tid for Romatur! Og Tallinn er sjarmerende, ja. Valgte forresten hotell der ut fra et av dine reisebrev :-)

Klem, Kari

Anonym sa...

Lykke til med reiseblogg. Blir spennende å følge med. Det er sikkert fint å kunne samle minnene sine i en blogg.

Anonym sa...

Her må jeg nok innom av og til, elsker å reise så dette var en blogg etter mitt hjerte;)
Jeg velger meg København som favoritt by innen Europa, Jeg har vært der endel i min oppvekst siden min Onkel og tre kusiner bor der. Har fortsatt å reise dit med jevne mellomrom også i voksen alder. Liker atmosfæren, butikkene, Tivoli og folket;)

mettepip sa...

Gratulerer med reiseblogg Kari! Den skal bli spennende å følge. Flott å få noen tips. Jeg svarte Barcelona på avstemmingen, men kunne nok også valgt Roma og Palma (som også kalles lille Barcelona). Synes Barcelona har alt! Den har en flott bystrand, spennende arkitektur, kultur, god mat og vin samt herlige shoppingmuligheter. Samtidig er ikke ikke avstandene så store som f.eks. Paris. Har bare vært der en gang, men vil gjerne dit igjen!
I Praha har jeg aldri vært, men skal bli spennende å lese mer om det her i bloggen din!
klem fra
Mette

Nina sa...

Barcelona var praktfull, Paris likeså, jeg elsker København også .. London var grå og trist, Madrid fryktelig .. Stockholm er skjønn med gamla stan og sånn .. Budapest var min siste tur, en vidunderlig by :)

Kari sa...

Reidun, Sølvi, mettepip og Anita Cathrine - så koselig at dere har tatt dere en tur innom!
Sølvi: Flaut å si det, men jeg har faktisk aldri vært i København. Men jeg har hørt mye pent om byen, så den står på ønskelista mi!
Mettepip: Barcelona har stått høyt oppe på ønskelista mi etter at jeg leste "Havets katedral" av Ildefonso Falcones for et par år siden. Har ennå ikke lykkes med å overtale mitt faste reisefølge til å bli med dit :-)
Anita Cathrine: Artig å lese hva du synes om ulike storbyer! Hmmm, har opplevd London litt annerledes enn deg. Men den oppleves kanskje ikke like vakker som for eksempel Paris, det kan jeg være enig med deg i.